زندگی نامه هیچکس
تا الان در باره پدر رپ جهان مطالبی منتشر کردیم و امروز نوبت اون رسیده که یه سر به ایران بزنیم و با پدر رپ فارسی آشنا بشیم.امروز با زندگی نامه سروش هیچکس پدر رپ فارس آشنا می شیم.در حال حاضر که این مطلب نوشته میشه همه مخاطبین رپ منتظر انتشار آلبوم مجاز از سروش هیچ کس می باشند و کم کم زمان تاخیر انتشار آلبوم داره نزدیک به یک دهه میشه.
سروش هیچ کس در تاریخ ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۶۴ در تهران متولد شد. به استناد از گزارش سایت عصر ایران، سروش تا سن دو سالگی در کشور آلمان زندگی کرده و یکی از بچه های یک خانواده ۵ نفری می باشد. پدر وی در اصل اهل قزوین بوده و با حسین لشگری (خلبان مشهور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که سالهای زیادی را در عراق اسیر بود) نسبت خانوادگی دارد.وی در محله ونک تهران زندگی میکرد و دانشجوی رشته الکتروتکنیک در دانشگاه بود، اما درس خود را نیمهکاره رها کرد..
فعالیت هنری هیچکس سالهای آغازین (۱۳۶۴-۱۳۸۲)
سروش در ابتدا کار خود را با دوباره خوانی و کاور موزیک های انگلیسی آغاز کرد، اما متاسفانه با استقبال زیادی مواجهنشد. او در مصاحبه ی خود با بیبیسی فارسی دلیل انتخاب نامش را این گونه بیان کردهاست
دلیل انتخاب اسم هیچکس این بود که میخواستم یک تضاد و دوگانگی ایجاد کنم با تاثیری که میخواهم بگذارم و حرفهایی که میزنم.
تشکیل گروه ۰۲۱، آلبوم جنگل آسفالت و شهرت (۱۳۸۲-۱۳۸۶)
کاور آلبوم جنگل آسفالت
در سال ۱۳۸۲، هیچکس یکی از اولین گروههای رپی ایران را با نام 021 ایجاد «۰۲۱» و با شعار «تهران برای همیشه» ایجاد کرد. در آغاز هیچکس در ترانههای خود به کلکلهای معمول با دگر رپ کن ها میپرداخت، اما بعدا بیشتر سراغ موضوعات اجتماعی و سبک خیابانی رفت..
هیچکس آلبوم مجاز جنگل آسفالت را در سال ۱۳۸۵ با آهنگسازی آهنگساز خود یعنی مهدیار آقاجانی روی آیتیونز منتشر کرد. انتشار این اثر که حال وهوایی خیابانی داشت و مضامین آهنگ های آن مشکلات اجتماعی ایران بود، نام سروش را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت و او را به موفقترین خواننده رپ ایران بدل کرداز آن پس بود که وی به پدر رپ فارس تبدیل شد
اولین موزیک ویدیوی رپ پارس
مهرک گلستان، خواننده رپ ساکن لندن با نام مستعار ریویل، از طریق اینترنت و با واسطه رپ کنی به نام دیو، با هیچکس آشنا شد و در سفر خود به تهران با او ملاقات میکند. ریویل در این باره می گوید:
بعد از آشنایی با هیچکس از سبک کارش خیلی خیلی خوشم آمد و در کل اولینبار توی میدان ونک با هم قرار گذاشتیم. با هم قرار گذاشتیم که با هم آهنگ رپ بخونیم که توش موسیقی سنتی هم باشه. با همکاری چندین نوازنده سازهای ایرانی اومدیم این کارو انجام دادیم و ویدئوهاش رو خود ما فیلمبرداری کردیم.
هیچکس و ریویل چندین ترانه را با هم اجرا کردند که ترانهٔ «تیریپ ما» با نماهنگ سیاهوسفیدی که شامل صحنههایی از قلیون کشی و رقص قمه در خیابانهای تهران بود، در اینترنت معروف میشود.
یه روز خوب میاد و خروج از ایران (۱۳۸۸)
هیچکس در فیلم کسی از گربههای ایرانی خبر نداره ساخته شده توسط بهمن قبادی که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد، در چند صحنه بازی کرد و نماهنگ «اختلاف» را اجرا کرد. او در دیالوگی در فیلم دربارهٔ خروج از ایران گفت:
ما چیزی که میخونیم بهش میگن چی؟ رپ فارسی. فارسی، یعنی مال همینجاست. جون تو اصلاً خارج کشور و اونور آب و اینا اصلاً راه نداره، به خاطر این که حرفی که ما میزنیم واسه دل همین شهره، میدونی چی میگم؟
هیچکس در سال ۱۳۸۸ ترانهای به نام «یه روز خوب میآد» را خواند که با وجود نشانههای آشکار اشاره به فضای سیاسی ملتهب ایران، واکنش او نسبته به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸تعبیر شد. هیچکس سرانجام از ایران خارج شد و در لندن ساکن شد. اگرچه در مصاحبه با دویچهوله محل زندگی خود را تهران ذکر کرد. او درباره دلیل خروج خود از ایران در شبکه منوتو گفت:
داستان اینه که میخوایم قضیه[رپ فارسی] رو جهانی بکنیم و دیدم کاروبارمون تموم شد، برگردیم دیگه… اگه خدا بخواد.
و در نشستی درباره موسیقی هیپهاپ ایران در مدرسه مطالعات مشرقزمین و آفریقا درباره خروج خود از ایران گفت:
کلاً من برای همیشه نیومدم بیرون؛ بلکه او مدم کانالها را برای بچههای تهران باز کنم. میخوام با مهدیار[آقاجانی] آلبوم بدم بیرون و با بهترین رپخوانهای جهان کار کنم تا ببینم چند چندن.
آلبوم انجام وظیفه و تک آهنگهای فردی (۱۳۸۸-۱۳۹۱)
در سال ۱۳۸۸ هیچکس در اواخر آهنگ نفرت(ریمیکس) اعلام کرد که به زودی آلبومی با نام انجام وظیفه منتشر خواهد شد.
سرانجام در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۹ این آلبوم هم برای فروش بر روی آی تیونز و آمازون و هم برای دریافت رایگان در وب ساتها متشر شد. آهنگسازی آن برعهدهٔ مهدیار آقاجانی بود. این آلبوم به همراهی کل اعضای گروه ملتفت (فدائی، قاف و ریویل) ضبط شد که دارای ۵ آهنگ با موضوعهای مختلف بود.
هیچکس در این آلبوم در دو آهنگ ما از اوناشیم و انجام وظیفه حضور دارد. باید دانست که آلبوم انجام وظیفه از گروه ملتفت پخش شد.
بعد از آلبوم انجام وظیفه هیچکس تک آهنگهای بسیاری از خود منتشر کرد و در دو آلبوم حضور داشت. یکی از آنها زاخارنامه که میتوان گفت آهنگی که هیچکس درآن حضور داشت به جنجالی ترین آهنگ از آلبوم شناخته شد و دیگری آلبوم عدل از فدائی بود که هیچکس در آهنگ چی شنیدی؟ حضور داشت. بیش تر مخاطبان از این آهنگ به عنوان پر ایهام ترین آهنگ رپ یاد میکنند. قسمتی از اجرای هیچکس در این آهنگ:
«تو ذهن ملکه شده آرزو تلاش نباشه مثل آرد بی الکه»
در بیت بالا اگر قسمتهای پر رنگ شده را به طور دیگری بخوانیم معنی جمله یا شعر کاملاٌ تغییر پیدا میکند.
آهنگ «اون مثل داداشم بود» و جدائی از صامت
در ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ هیچکس آهنگی با نام اون مثل داداشم بود در باب پیشرو منتشر کرد و ادعا کرد که رضا (پیشرو) تمام موفقیتهای موسیقی اش را مدیون اوست. اما ماجرا در اینجا تمام نشد، پیشرو در ۶ فروردین ۱۳۹۱ آهنگی با نام لوبیای سحر آمیز در جواب به این آهنگ منتشر کرد. پیشرو بعدها در یوتیوب اعلام کرد که من تمام حرفها مو در لوبیای سحرآمیز زدم و دیگه بین من و سروش هیچ رفاقتی وجود ندارد. به همین دلیل دو دوست صمیمی، که خود را دو برادر مینامیدند، از یک دیگر جدا و هر کدام مسیر خود را ادامه دادند.
“جوون و خام”
در ۹ اکتبر سال ۲۰۱۲ (چهارشنبه، ۱۷ مهر ۹۱)، هیچکس به همکاری قاف، ریویل و کول جی رپ، تک آهنگی از خود با نام جوون و خام (به انگلیسی: Young n’ Foolish)، منتشر کرد. آهنگساز این کار مهدیار آقاجانی بود. از خصوصیات این آهنگ میتوان به دو زبان بودن آن (انگلیسی و فارسی) اشاره کرد که قسمت فارسی آن را هیچکس و قاف و قسمت انگلیسی آن را ریویل و کول جی رپ اجرا کردهاند. این آهنگ یکی از همکاریهای بزرگ رپ فارسی به شمار میآید.
کار بر روی آلبوم مجاز و تک آهنگهای فردی (۱۳۹۱ – تاکنون)
نوشتار اصلی: مجاز (آلبوم)
هیچکس در ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ در قطعه صوتی که از خود منتشر کرد ضمن تبریک سال نو در رابطه با کارهایی که انجام خواهد داد، توضیح داد. او در رابطه با کار بر روی آلبوم جدیدش بهنام مجاز توضیحاتی داد و گفت که بعد از پخش تک آهنگ بنگ و تک آهنگی با نام اّه آلبومش را پخش خواهد کرد. همچنین وی در رابطه با آهنگسازهای جدیدی با نامهای حسن و حکمت صحبتی کرد. مهدیار آقاجانی، حسن و حکمت آهنگسازهای آلبوم مجاز هستند. بر اساس توییتی که هیچکس در صفحه رسمی خودش در توییتر نوشت این آلبوم از ای پی (EP) کوتاه به آلبوم ال پی (LP) بلند تبدیل خواهد شد .
“موی پریشون” و حواشی آن
در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، هیچکس با همکاری داریوش (پلاک) و رویا عرب، تک آهنگی با نام موی پریشون را با آهنگسازی مهدیار آقاجانی منتشر کرد .در ابتدا قرار بود این آهنگ برای موسسه امید مهر به فروش برسد اما عدهای سود جو این آهنگ را دزدیده و با نام جعلی فاحشه بر وزن نابغه و این دسته از نامها، پخش کردند. وقتی هیچکس از این موضوع خبر دار شد، در صفحه رسمی خودش، در فیسبوک، برای آنها ابراز تاسف کرد .
آهنگ “من کی ام” و همکاری با فدائی
من کی ام نام تک آهنگی است که قراره هیچکس به همراهی اشکان فدائی از خود منتشر کند . بر طبق شایعها و شواهد این آهنگ در جواب حواشی و دیسهای چند ماهه به گروه ملتفت (گروهی که هیچکس، مهدیار، فدایی و بهرام و قاف و ریویل اعضای آن هستند) و شخص هیچکس میباشد خوانده شده و یکی از تک آهنگهای آلبوم مجاز میباشد.
سبک کار و محتوای ترانهها
هیچکس صدای کلفت زنگدار و خشدار خیلی خاصی دارد و متن تمام ترانههایش را خودش میآفریند. ترانههای او آکنده از اصطلاحات و تکیهکلام است، و استفاده از ادبیات خیابانی و کوچهبازاری، موسیقی او را برای عامه قابل فهم و جذاب کردهاست.
به نوشته پرویز جاهد، «آهنگهای رپ هیچکس، درونمایه اجتماعی قویای دارد و بیانگر تنشها و تضادهای اجتماعی جامعه امروز ایران است. سرخوردگیها، سرکوبها، عقدههای طبقاتی و روانی و سرکشیها و عصیانهای جمعی در شعر ترانههای هیچکس به چشم میخورد… بسیاری، موسیقی هیچکس را صدای اعتراض نسل جوان ایرانی و بیانگر روح ناآرام، بیقرار و سرکش آنان میدانند.»
امیر عزیزمحمدی، روزنامهنگار و استاد دانشگاه معتقد است که هیچکس فراتر از یک خواننده رپ، و تجلی مدرن شاعران کلاسیک زبان فارسی است؛ چرا که این قرارگیری شعر کلاسیک فارسی در وزنها بوده که آن را در طی سدهها حفظ کردهاست (و هیچکس نیز همین کار را میکند).
برخلاف اغلب خوانندگان رپ فارسی، ترانههای هیچکس مؤدبانه است و او در ترانههایش از فحاشی و کلامهای رکیک یا ستایش از فرهنگ اسلحه و مواد مخدر دوری میکند. هیچکس در ترانههایش خطقرمزهایی را برای خود تعیین کرده چون «آهنگهایش را خانوادهها گوش میکنند و نمیخواهد روی جوانان اثر منفی بگذارد». هیچکس در ترانههای خود، از خدا و وطنپرستی صحبت به میان میآورد. او میخواهد در اثرهایش پیام داشته باشد و دلیل آن را این طور بیان میکند:
وقتی میبینی که یه قدرتی داری و میتونی تاثیر بگذاری، چرا از آن به صورت مثبت استفاده نکنی؟
خدمت به جامعه یکی از مضامینی است که هیچکس به دنبال آن است:
کلاً آدم باید همیشه در حال خدمت به بشر و وطنش باشد. میدانی چه میگویم؟ یعنی حتماً قضیه سرباز بودن این نیست که بروی بجنگی. موضوع خدمت کردن است. حالا هر کسی در هر سنی به نوبهٔ خودش میتواند خدمتگزار مردم باشد… راستش چندسالی است که این طرز تفکر را پیدا کردهام. چون وقتی من شروع کردم بچه بودم و چیزی حالیم نبود! اوایل همین طوری سر کلکل و این داستانها رو آوردم به رپ. ولی کمی که گذشت، بالاخره آدم وقتی سناش میرود بالاتر، عقلش بیشتر کار میکند.
هیچکس در تک آهنگ اخیر خود که با نام بنگ پخش شد مردم را به دوری از اعتیاد به مواد مخدر فرا خوانده است.
موانع قانونی
او در پاسخ به سؤالی در مورد این که در کارش با چه موانع قانونی روبرو شده، میگوید «همش در حال فراریم…» و به یکی از ابیات ترانه زندان اشاره میکند: «من زندان نمیخوام برم، بگو چرا داری منو هل میدی؟»
هیچکس برای آلبوم جنگل آسفالت موفق به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشد –چرا که از دید مسئولان سبک موسیقی او غربی و مبتذل بود و نهایتاً آن را به شکل یک آلبوم زیرزمینی روی اینترنت منتشر کرد. او همچنین اقدام به ضبط چند نماهنگ بدون مجوز در خیابانهای تهران نموده که مطابق قوانین ایران میتواند مستوجب مجازات حبس باشد ، دلیلی که موجب خودداری بسیاری از خوانندگان زیرزمینی (برخلاف هیچکس) از این کار بودهاست.
هیچکس در اواخر سال ۱۳۸۶ به اتهام «ترویج و انتشار موسیقی بدون مجوز» از سوی دادگاه فراخواندهشد و با تأمین قرار وثیقه ۵ میلیون تومانی و به قید تعهد نسبت به عدم خواندن موسیقی رپ بدون مجوز، تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.